En dejlig weekend-tur til Borholm med familier blev toppet af et par gode cykeletaper.  Vi var Danny, Thomas Warrer og undertegnede Thorsen på cyklerne og familien Enevoldsen var med som tilskuer og heppere.

Først enkeltstarten om lørdagen hvor starten i Vang havn og den første opkørsel hev tænder ud. Men oppe på plateauet var der mulighed for at give den max gas på den brede landevej uden biler.  Efter at være drejet fra landevejen kom vi på smallere veje med ikke så god asfalt, og ned igennem skoven var der fugtigt så jeg bremsede for det meste.  Naturligvis blev jeg så overhalet af Danny som sikkert var oppe over 60 men vi kom da begge sikkert frem til opstigningen til Hammeren fyr. Det var afslutningen på en vanvittig stigning hvor vi alle 3 fik acceptable tider og nogle havde forbedret i forhold til sidste gang vi deltog.

Om søndagen var det den store omgang hvor de 125 km skulle forceres med meget kuperet terræn. Vejret var ikke helt med os, men det holdt da tørt så vi må ikke klage.

Alt i alt en dejlig naturoplevelse også, krydret med rigtig go bakketræning.

EKJ Tour de Vest gik forrygende.

Den store generalprøve på fler-dages landevejsløb var planlagt til her i Pinsen og med det helt fantastiske maj-vejr som baggrund blev det gennemført på pragtfuldeste vis.

Vi startede ud fra Blegdamsvej fredag morgen, et lille kvarter forsinket men med friske ben med Bundgaard, Thorsen og Jon Simonsen, og med utrættelige Filippa i følgebilen. Vejret var køligt men tørt og turen til Roskilde forløb planmæssigt. Vi ankom til BroConsult kl. 10.02 og blev fyrsteligt modtaget af alle medarbejdere til et formidabelt morgenbord. Tusind tak for dette til alle i BroConsult.

En lille time efter gik det videre med etape 2 mod Sorø hvor vi havde planlagt at spise frokost. De medbragte sanwiches fra EKJ´s kantine smagte fantastisk med laks eller roastbeef - eller en af hver :-) Stor tak til kantinen.

Videre mod Storebælt blev vejret varmere og Simonsens solcreme kom til sin ret. Med varmen kom også hastigheden lidt højere op - på lidt over 30 i snit. Ved Spæncom i Vemmelev fik vi loaded cyklerne på familien Bundgaards Fantastiske Toyota og kørte standsmæssigt over broen til Nyborg Station.  Her stødte vores gode kollega Torben Ustrup fra Odense-afdelingen til cykel-selskabet. Torben havde taget toget til Nyborg for at deltage i cykel turen mellem Nyborg og Odense. Alt gik planmæssigt og hastigheden blev stadig holdt lidt over 30. Men ved ankomsten til Odense udkant gjorde diverse vejarbejder det ganske besværligt for os, så det var perfekt at have lokalkendskab med på turen. Tak også for dette til Torben.

Ved ankomsten til EKJ Odense blev vi igen fantastisk modtaget af alle medarbejdere på kontoret med et flot traktement med frisk frugt, chokolade, chips og vand/øl. Det var SUPER traktement. På trods af lidt trætte ben og glatte strømper blev der også plads til lidt bordtennisspil.  Tak til alle i Odense :-)

Turen fra EKJ Odense til vandrehjemmet forløb langsomt men sikkert og aftensmaden blev efter enstemmig afstemning igen de fantastiske sandwiches fra kantinen. Jon Simonsen var taget hjem, men til gengæld sluttede Asger fra el-afdelingen i Kbh. sig til os. Vandrehjemmet var et dejligt sted så vi fik vasket cykeltøj og hygget med planlægning af næste dags rute.

Næste morgen blev vi også forkælet med Thomas Warrer´s og Jeppe fra Odense´s selskab.  Jeppe kom for at cykle med til Lillebælt - eller så langt benene var gode til, som Jeppe formulerede det.  Efter god og næringsrig morgenmad drog vi 5 mand videre og Fiilippa kørte i forvejen til Middelfart. Vejret var endnu bedre end om fredagen med rigtig meget sol og svag svag vind fra øst. Om det er derfor at hastigheden steg til over 31 eller det var fordi vi nu var 5 mand på holdet vides ikke men det kørte i hvert fald virkeligt godt. Næste stop var Middelfart - lige før den gamle Lillebæltsbro og bananer, chokolade og cola faldt på meget tørre steder i vores maver.

Næste stop blev aftalt til TOPPEN af Kiddesvej i Vejle hahahaha.....og Jeppe fuldte med indtil Fredericia station hvor han vendte næsen hjemad - med lidt øm bagdel.  Det var rigtig godt gået af Jeppe som normalt ikke cykler så meget og han havde spillet fodboldkamp aftenen før. Tak for turen til Jeppe.

Nu begyndte uheldene med en del punkteringer så vi kom lidt bagud for tidsplanen på vejen, og nåede bunden af Kiddesvej - hvor nogle af os havde været ugen før og andre året før til Grejsdalløbet.

Selvom vi startede fra nul, så lykkedes det alle at komme op ad bakken - selvom en enkelt af os måtte af cyklen undervejs pga krampe. På toppen ventede Fiilippa med de stadig lækre sandwiches og kolde kolde colaer. Det var fantastisk at nyde samtidig med at udsigt ned ad Kiddesvej og Vejle var sublim. Det er som bekendt forbudt at cykle ned ad Kiddesvej så vi tog omfartsvejen igennem Vejle og direkte op gennem Grejsdalen. Her ventede multible punkteringer og flade ringe som endte med flere slange- og dæk-skift. Lars kan varmt anbefale Swalbe´s Durano plus.  Vi forsøgte at indhente det tabte med høj hastighed og med 65 km/t på toppen, og til frokost var gennemsnitshastigheden stadig lige under 30 når pauserne undtages.   Vi havde aftalt frokost i Nørre Snede og den foregik på torvet foran Brugsen i blændende solskin og 25 grader.  PRAGTFULDT.

Frokosten startede lidt sent så først 15.30 kom vi videre ud over stepperne. Vi kørte lidt forkert men kursen var klar nordpå og bakkerne ved Dollerup lokkede med Jyllands bedste ishus så vi holdt gennemsnittet på lidt over 30. Stadig med fint vejr ved ankomsten til ishuset nød vi KÆMPE-is med en fænomenal udsigt over Hald sø.

Vi havde en aftale med Trine fra Viborgkontoret om at vi ville ringe når vi var ved at være fremme så ville Trine møde os på kontoret når vi kom frem. Vi kunne nu se at forsinkelserne medførte at kære Trine formentlig "stod midt i maden" så vi aftalte at hun ikke skulle afbryde noget for blot at låse døren op til kontoret, men vi vil gerne sige tusind tak til Trine for at være standby det meste af eftermiddagen. Undskyld vi blev forsinket.

Selv i is-pausen blev der arbejdet med punkteringer og "lappe-løsninger" men da vejret skiftede og der begyndte at komme få dryp, tog vi klamperne på nakken og spændte hjelmen til et sidste ræs ned til vandrehjemmet i Viborg. Vejret slog dog om på vejen så Viborg modtog os med åbne arme og en blændende solnedgang. Det var fantastisk at nyde udsigten over Viborg-søerne og domkirken.

Vi var sent på den men fik i sidste øjeblik det sidste måltid køkkenet ville tilberede den aften på torvet i Viborg. Det var et flere Michelin-stjerner værdigt måltid og vi var trætte efter dagens 190 km i benene så vi sov rigtig godt om natten.

Søndag oprandt med endnu en gang fantastisk vejr - højt solskin fra en skyfri himmel. Vi aftalte først pit-stop på havnen i Hobro og efter 38 km så var bananer, cola og chokolade særdeles kærkomment. At komme op fra Hobro havn og ud på almindelige landeveje igen var en prøvelse på niveau med Kiddesvej men vi kom dog igang med max-puls og højt humør. På vej mod næste stop som var Skørping plejecenter skulle vi også over Rebild bakker og her var pulsen også høj. Vi blev modtaget på plejecenteret af Lars´s søstre pg 90-årige mor som klappede os ind på parkeringspladsen foran hjemmet til endnu en dejlig pausecola, og andre lækkerier som familien Bundgaard havde forberedt. Tusind mange tak til alle Bundgaard´rne for supporten.

Søstrene Bundgaard som også har cyklet meget selv havde mange gode forslag til ruten mod Aalborg og vi kom gennem mange skønne landskaber og flotte bakkede terræner, men desværre en del punkteringer også her.

Sjove bynavne som Fræer, Håls, Nøvling og Gug var på ruten så humøret var stadig højt da vi rullede ind på pladsen foran EKJ - Lindgaard i Aalborg hvor flere klapsalver og hurraråb modtog os - igen fra søstrene Bundgaard og nu også familien Warrer, så vi følte os meget velkomne og beærede.  Tusind tak for støtten fra Lisa, Emily og Christian, som vi tog afsked med ved EKJ og familien Warrer vendte næsen hjemad sammen.

Alle de tilsammen 428 km blev kørt med godt humør og pragfuldt vejr og venskab, og lidt over 3.000 højdemeter blev også kaperet på samme måde.

Vi sluttede turen med et par liter velfortjente fadøl hver på restaurant Vestre Baadelaug i Aalborg og nogle verdensberømte bøfsandwicher inden vi blev kørt hjem til København af utrættelige Fiilippa. Det skal dog siges at Fiilippa ikke fik så meget øl :-) .  Der skal lyde et KÆMPE-stort tak til Filippa for det store stykke arbejde hun har gjort i hele weekenden med at nurse os alle og støtte med alle mulige ting. Perfekt crew - også til denne tur. Tusind tak :-)

Næste weekend skal vi til solskinsøen Bornholm - vi håber på godt vejr igen......