En dejlig weekend-tur til Borholm med familier blev toppet af et par gode cykeletaper.  Vi var Danny, Thomas Warrer og undertegnede Thorsen på cyklerne og familien Enevoldsen var med som tilskuer og heppere.

Først enkeltstarten om lørdagen hvor starten i Vang havn og den første opkørsel hev tænder ud. Men oppe på plateauet var der mulighed for at give den max gas på den brede landevej uden biler.  Efter at være drejet fra landevejen kom vi på smallere veje med ikke så god asfalt, og ned igennem skoven var der fugtigt så jeg bremsede for det meste.  Naturligvis blev jeg så overhalet af Danny som sikkert var oppe over 60 men vi kom da begge sikkert frem til opstigningen til Hammeren fyr. Det var afslutningen på en vanvittig stigning hvor vi alle 3 fik acceptable tider og nogle havde forbedret i forhold til sidste gang vi deltog. 

Om søndagen var det den store omgang hvor de 125 km skulle forceres med meget kuperet terræn. Vejret var ikke helt med os, men det holdt da tørt så vi må ikke klage. 

Alt i alt en dejlig naturoplevelse også, krydret med rigtig go bakketræning. 

Så er vi igang med forberedelserne til RAAM 2019.

Vi har sidste efterår scannet løbskalenderen for motionscykelløb i 2018, forår og sommer, og ud fra denne har vi lagt en forsigtig plan og deltagelse i en del løb.  Ligeledes har vi også fundet plads til en tidlig træningsweekend, og på pludselig indskydelse fik vi sendt ansøgning afsted om lån at Værløse flyveplads. Det lykkedes og nu er weekenden 21-23 april helliget formålet. 

Vi har også planer om at selv arrangere et Tour d´Vest hvor planen er at vi besøger vores nye kolleger i EKJ-regi i de 3 danske byer Odense, Viborg og Aalborg. Den foreløbige plan er at starte f.eks.fredag eftermiddag og cykle til Odense og mødes med vores kolleger fra Odense-kontoret der. Næste dag kører vi Odense-Viborg og mødes med Viborg-afdelingen af EKJ og sidste dag cykler vi videre fra Viborg til Aalborg og mødes med vores kolleger der. Dette setup er en del af vores løfte til EKJ-fonden for at bringe større sammenhold i blandt de nye afdelinger af EKJ, som EKJ nys har erhvervet fra Balslev Vest.  

Ligeledes har vi de "sædvanlige" cykelløb som vi efterhånden har prøvet en del år. Det største arrangement er nok Sjælsø rundt hvor hele firmaet med familier bliver inviteret til en hyggelig cykeldag i det grønne. Her er der som bekendt flere distancer at deltage i og os som skal køre RAAM er naturligvis på den lange 133 km.

Så er der et tidligt forårsløb i Næstved som kan give en tidlig indikation på hvordan formen ligger. 

BornFondo er også et dejligt løb vi har deltaget i et par gange, og enkeltstarten om lørdagen med start i Vang havn og slut på toppen af Hammer knuden er en særlig prøvelse som er en god udfordring. Dagen efter kører vi de 5 runder i og omkring Gudhjem hvor opkørslen på Brøddegade i stejlhed minder om Kiddesvej. 

Grejsdalløbet deltog vi en del i sidste år som opladning til La Marmotte, i 2017 kørte vi de 185 men mon ikke vi skal fejre fremdriften i projekt RAAM 2019 med at prøve den helt lange rute på 220 km.  Nu må vi se. 

Foreløbig har vi gang i vores holdkonkurrence i EKJ hvor vi registrerer al træningsaktivitet og der ud fra konkurrerer mod hinanden på kammeratlig basis. 

Den daglig træning er for mit vedkommende foreløbig kun de sædvanlige 15 km ind til Østerbro og de samme 15 retur til Brøndby Strand. Lige nu er den største udfordring temperaturen. Når det er under frysepunktet og der er hård modvind stiller det særlige krav til både påklædning og åndedræt.   

Derudover har vi haft nogle seancer inde i EKJ´s træningrum i løbet af de første måneder hvor vi er en gruppe der mødes og f.eks. cykler op af Alpe d´huez på træningscyklerne derinde. 

Nu er vores flyer om RAAM 2019 også klar samt vores prisliste til sponsorerne så vi er klar til at gå på jagt efter firmaer og fonde som vil støtte op om projektet. Ligeledes er der åben for tilmelding til EKJ Denmark & Venner som er vores støttemedlemsforeningen hvor hvert medlem indmelder sig, og indmeldingsgebyret går til projektet.  Så vi er allerede godt i gang med dette også. 

Nå ... nu skinner solen og vi må ud i det goe vejr :-) 

Thomas T. 

EKJ Tour de Vest gik forrygende.

Den store generalprøve på fler-dages landevejsløb var planlagt til her i Pinsen og med det helt fantastiske maj-vejr som baggrund blev det gennemført på pragtfuldeste vis. 

Vi startede ud fra Blegdamsvej fredag morgen, et lille kvarter forsinket men med friske ben med Bundgaard, Thorsen og Jon Simonsen, og med utrættelige Filippa i følgebilen. Vejret var køligt men tørt og turen til Roskilde forløb planmæssigt. Vi ankom til BroConsult kl. 10.02 og blev fyrsteligt modtaget af alle medarbejdere til et formidabelt morgenbord. Tusind tak for dette til alle i BroConsult.

En lille time efter gik det videre med etape 2 mod Sorø hvor vi havde planlagt at spise frokost. De medbragte sanwiches fra EKJ´s kantine smagte fantastisk med laks eller roastbeef - eller en af hver :-) Stor tak til kantinen. 

Videre mod Storebælt blev vejret varmere og Simonsens solcreme kom til sin ret. Med varmen kom også hastigheden lidt højere op - på lidt over 30 i snit. Ved Spæncom i Vemmelev fik vi loaded cyklerne på familien Bundgaards Fantastiske Toyota og kørte standsmæssigt over broen til Nyborg Station.  Her stødte vores gode kollega Torben Ustrup fra Odense-afdelingen til cykel-selskabet. Torben havde taget toget til Nyborg for at deltage i cykel turen mellem Nyborg og Odense. Alt gik planmæssigt og hastigheden blev stadig holdt lidt over 30. Men ved ankomsten til Odense udkant gjorde diverse vejarbejder det ganske besværligt for os, så det var perfekt at have lokalkendskab med på turen. Tak også for dette til Torben. 

Ved ankomsten til EKJ Odense blev vi igen fantastisk modtaget af alle medarbejdere på kontoret med et flot traktement med frisk frugt, chokolade, chips og vand/øl. Det var SUPER traktement. På trods af lidt trætte ben og glatte strømper blev der også plads til lidt bordtennisspil.  Tak til alle i Odense :-) 

Turen fra EKJ Odense til vandrehjemmet forløb langsomt men sikkert og aftensmaden blev efter enstemmig afstemning igen de fantastiske sandwiches fra kantinen. Jon Simonsen var taget hjem, men til gengæld sluttede Asger fra el-afdelingen i Kbh. sig til os. Vandrehjemmet var et dejligt sted så vi fik vasket cykeltøj og hygget med planlægning af næste dags rute. 

Næste morgen blev vi også forkælet med Thomas Warrer´s og Jeppe fra Odense´s selskab.  Jeppe kom for at cykle med til Lillebælt - eller så langt benene var gode til, som Jeppe formulerede det.  Efter god og næringsrig morgenmad drog vi 5 mand videre og Fiilippa kørte i forvejen til Middelfart. Vejret var endnu bedre end om fredagen med rigtig meget sol og svag svag vind fra øst. Om det er derfor at hastigheden steg til over 31 eller det var fordi vi nu var 5 mand på holdet vides ikke men det kørte i hvert fald virkeligt godt. Næste stop var Middelfart - lige før den gamle Lillebæltsbro og bananer, chokolade og cola faldt på meget tørre steder i vores maver. 

Næste stop blev aftalt til TOPPEN af Kiddesvej i Vejle hahahaha.....og Jeppe fuldte med indtil Fredericia station hvor han vendte næsen hjemad - med lidt øm bagdel.  Det var rigtig godt gået af Jeppe som normalt ikke cykler så meget og han havde spillet fodboldkamp aftenen før. Tak for turen til Jeppe. 

Nu begyndte uheldene med en del punkteringer så vi kom lidt bagud for tidsplanen på vejen, og nåede bunden af Kiddesvej - hvor nogle af os havde været ugen før og andre året før til Grejsdalløbet. 

Selvom vi startede fra nul, så lykkedes det alle at komme op ad bakken - selvom en enkelt af os måtte af cyklen undervejs pga krampe. På toppen ventede Fiilippa med de stadig lækre sandwiches og kolde kolde colaer. Det var fantastisk at nyde samtidig med at udsigt ned ad Kiddesvej og Vejle var sublim. Det er som bekendt forbudt at cykle ned ad Kiddesvej så vi tog omfartsvejen igennem Vejle og direkte op gennem Grejsdalen. Her ventede multible punkteringer og flade ringe som endte med flere slange- og dæk-skift. Lars kan varmt anbefale Swalbe´s Durano plus.  Vi forsøgte at indhente det tabte med høj hastighed og med 65 km/t på toppen, og til frokost var gennemsnitshastigheden stadig lige under 30 når pauserne undtages.   Vi havde aftalt frokost i Nørre Snede og den foregik på torvet foran Brugsen i blændende solskin og 25 grader.  PRAGTFULDT.

Frokosten startede lidt sent så først 15.30 kom vi videre ud over stepperne. Vi kørte lidt forkert men kursen var klar nordpå og bakkerne ved Dollerup lokkede med Jyllands bedste ishus så vi holdt gennemsnittet på lidt over 30. Stadig med fint vejr ved ankomsten til ishuset nød vi KÆMPE-is med en fænomenal udsigt over Hald sø. 

Vi havde en aftale med Trine fra Viborgkontoret om at vi ville ringe når vi var ved at være fremme så ville Trine møde os på kontoret når vi kom frem. Vi kunne nu se at forsinkelserne medførte at kære Trine formentlig "stod midt i maden" så vi aftalte at hun ikke skulle afbryde noget for blot at låse døren op til kontoret, men vi vil gerne sige tusind tak til Trine for at være standby det meste af eftermiddagen. Undskyld vi blev forsinket. 

Selv i is-pausen blev der arbejdet med punkteringer og "lappe-løsninger" men da vejret skiftede og der begyndte at komme få dryp, tog vi klamperne på nakken og spændte hjelmen til et sidste ræs ned til vandrehjemmet i Viborg. Vejret slog dog om på vejen så Viborg modtog os med åbne arme og en blændende solnedgang. Det var fantastisk at nyde udsigten over Viborg-søerne og domkirken. 

Vi var sent på den men fik i sidste øjeblik det sidste måltid køkkenet ville tilberede den aften på torvet i Viborg. Det var et flere Michelin-stjerner værdigt måltid og vi var trætte efter dagens 190 km i benene så vi sov rigtig godt om natten. 

Søndag oprandt med endnu en gang fantastisk vejr - højt solskin fra en skyfri himmel. Vi aftalte først pit-stop på havnen i Hobro og efter 38 km så var bananer, cola og chokolade særdeles kærkomment. At komme op fra Hobro havn og ud på almindelige landeveje igen var en prøvelse på niveau med Kiddesvej men vi kom dog igang med max-puls og højt humør. På vej mod næste stop som var Skørping plejecenter skulle vi også over Rebild bakker og her var pulsen også høj. Vi blev modtaget på plejecenteret af Lars´s søstre pg 90-årige mor som klappede os ind på parkeringspladsen foran hjemmet til endnu en dejlig pausecola, og andre lækkerier som familien Bundgaard havde forberedt. Tusind mange tak til alle Bundgaard´rne for supporten. 

Søstrene Bundgaard som også har cyklet meget selv havde mange gode forslag til ruten mod Aalborg og vi kom gennem mange skønne landskaber og flotte bakkede terræner, men desværre en del punkteringer også her. 

Sjove bynavne som Fræer, Håls, Nøvling og Gug var på ruten så humøret var stadig højt da vi rullede ind på pladsen foran EKJ - Lindgaard i Aalborg hvor flere klapsalver og hurraråb modtog os - igen fra søstrene Bundgaard og nu også familien Warrer, så vi følte os meget velkomne og beærede.  Tusind tak for støtten fra Lisa, Emily og Christian, som vi tog afsked med ved EKJ og familien Warrer vendte næsen hjemad sammen. 

Alle de tilsammen 428 km blev kørt med godt humør og pragfuldt vejr og venskab, og lidt over 3.000 højdemeter blev også kaperet på samme måde. 

Vi sluttede turen med et par liter velfortjente fadøl hver på restaurant Vestre Baadelaug i Aalborg og nogle verdensberømte bøfsandwicher inden vi blev kørt hjem til København af utrættelige Fiilippa. Det skal dog siges at Fiilippa ikke fik så meget øl :-) .  Der skal lyde et KÆMPE-stort tak til Filippa for det store stykke arbejde hun har gjort i hele weekenden med at nurse os alle og støtte med alle mulige ting. Perfekt crew - også til denne tur. Tusind tak :-) 

 

Næste weekend skal vi til solskinsøen Bornholm - vi håber på godt vejr igen......

 

 

Så fik vi kørt igen på Værløse.  På denne søndag var vi forberedt på det gode vejr og tog campingvognen med.  Jeg havde fået fat i en superflink medarbejder derude - en anden end ham fra sidste weekend. Ham her lånte os noget strøm og vi parkerede campingvognen super-fedt i forhold til faciliteterne.  Det bliver god planlægning af vores day´n-night race om 2 uger.  Fantastisk vejr igen i dag, med varme nok til korte rør og kun lange ærmer over svedtrøje.  I frokostpausen sad vi ude og spiste, og det var varmt nok i solen. 

Vi kom tidligt derud og fik kørt en del omgange i skrå sidevind. Vi vendte på kørselsretningen så vi fik skrå side-med-vind på den goe asfalt på landingsbanen, og skrå modvind på taxi-banen.  Jeg fik forøget min march-hastighed på landingsbanen til lidt over 40 i snit, men i modvinden røg den ned på 30 så omgangstiden er på ca. 9 minutter. svarende til 34 i snit for hele omgange.  Python kørte igen i dag fantastisk og det er en super-fryd at lade den strække ud på langsiden. Jeg fik dog ikke højere topfart end 48 men kunne holde de 4-45 over et længere stræk. Eneste lille minus lige nu er sadlen, den er ikke helt optimal, lidt for glat og måske hård ved mange timers brug.  Jeg tror jeg vil skifte den med den jeg har på Orbea - min daglig-vintercykel - som jeg iøvrigt også kørte La Marmotte på.  Den sadel plejer at være god ved lange ture også.   

Vi nåede lige hjem til at se afslutningen af Paris-Roubaix med super-stærke Sagan.